vineri, 13 iunie 2008

Certificare ISO vs. Acreditare ISO

Mai jos va prezentam cateva idei referitoare la termenii certificare ISO, inregistrare si acreditare ISO, adesea folositi si intelesi incorect.

In contextul ISO, "certificare" se refera la eliberarea in scris a unei asigurari (certificat) de catre un organism extern independent care a auditat un sistem de management si a verificat ca acesta este conform cu cerintele specificate în standard.

"Inregistrare" se refera la faptul ca acest organism de audit inregistreaza apoi certificarea in registrul sau de clienti.

Pana aici inseamna ca sistemul de management al organizatiei auditate a fost atat certificat cat si inregistrat.

De aceea, in contextul ISO, diferenta dintre cei doi termeni nu este semnificativa si ambii sunt acceptabili pentru uz general. "Certificare" este termenul cel mai des utilizat in întreaga lume.

Dimpotriva, folosind termenul "acreditare" ca pe o alternativa pentru certificare sau inregistrare este o greseala, pentru ca aceasta inseamna ceva total diferit.

In contextul ISO, "acreditare" se refera la recunoasterea oficiala de catre un organism de specialitate (organism de acreditare) a faptului ca un organism de certificare este competent sa efectueze certificare ISO in anumite sectoare de afaceri..

duminică, 8 iunie 2008

ISO 9001 si HACCP

ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare) a publicat linii directoare pentru industria alimentara si de bauturi pentru punerea în aplicare a sistemelor de management al calitatii bazat pe ISO 9001:2000 in concordanta cu HACCP.

Standardul international ISO 15161 - Linii directoare privind aplicarea ISO 9001:2000 pentru industria alimentara si de bauturi, este destinat organizatiilor implicate în toate aspectele legate de acest sector industrial, inclusiv sourcing, de prelucrare si ambalare a produselor alimentare si bauturi.

Pentru a ajuta utilizatorul final, cerintele ISO 9001 : 2000 sunt prezentate în sectiuni de texte, urmate de îndrumari relevante pentru acest sector HACCP.

ISO 15161 permite organizatiei integrarea sistemului sau de management al calitatii cu punerea în aplicare a sistemelor de siguranta alimentara, cum ar fi HACCP (pericol de analiza si punctul critic de control).

Grupul TC 34 spune ca orice alt sistem de siguranta alimentara poate fi de asemenea integrat cu sistemul de management al calitatii, adaugand: "Cu toate acestea, luand în considerare faptul ca HACCP este utilizat cuprinzator, acest sistem a fost ales pentru a demonstra cat de mult poate fi atinsa integrarea."

Potrivit comitetului de experti, în termen de aplicare a HACCP, ISO 9001:2000, un sistem de management al calitatii, poate rezulta într-un sistem de siguranta alimentara care este mai eficient decat aplicarea fie ISO 9001:2000, HACCP sau singur, care sa conduca la îmbunatatirea satisfactiei clientului si îmbunatatirea organizationala eficacitatea.

Legaturile dintre principiile de baza si specifice HACCP si clauzele ISO 9001 : 2000 sunt prezentate într-o anexa.

joi, 5 iunie 2008

ISO 26000 Responsabilitatea sociala

Dezvoltarea viitoare a standardului ISO 26000 de a da indrumari cu privire la responsabilitatea sociala a atins un apreciat si pozitiv "punct de cotitură" în termeni de consens si de încredere.

Aceasta apreciere o reprezinta avizul Consiliului de conducere al ISO - Grupul de lucru privind responsabilitatea socială (ISO / WG SR) la finele celei de a patra sedinte desfasurare in perioada 29 ianuarie - 2 februarie 2007 in Sydney, Australia.

Problemele "cheie" de la Sydney au fost de comun acceptate si grupate in patru categorii (fiecare in parte va beneficia de o echipa proprie):

- mediu,
- drepturilor omului, forta de munca,
- practici corecte de operare,
- problemele consumatorului si implicarea societatii.

Alte resurse referitoare la acest subiect: responsabilitatea sociala sau standardul SA 8000 si certificare SA 8000.